واقعا بیبیسی شاهکار است. هر کسی الفبای ارتباطات خوانده باشد به این اذعان خواهد داشت که شنیدن اخبار بیبیسی یک کارگاه علمی است و من توصیه میکنم اساتید ارتباطات برای ارتقای سواد رسانهای در حوزه "برساخت خبر" حتما از فرمت بیبیسی (به ویژه بخش فارسی) استفاده کنند.
شامگاه ۲۴ فروردین در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران خانم شیری دو میهمان از آمریکا داشت یکی آقای دکتر نوربخش استاد در حوزه روابط بینالملل و دیگری آقای دکتر عضدی و او هم استاد در حوزه علوم سیاسی. نکته جالب در برنامه مورد بحث این بود که صحبتهای میهمانها (به ویژه دکتر عضدی) نوعی همدلی را به بیننده القا میکرد که "حضور ایران" در سوریه نوعی دفاع از منافع ملی ایران است.
میهمان دیگر هم تا حدودی همدلانه به واکنش ایران در برابر حمله سه کشور غربی به سوریه سخن گفت و به صراحت به این نکته اشاره کرد که حمله دیشب کشورهای غربی از منظر حقوق بینالملل هیچ توجیهی ندارد. اما نکته جالب که بیبیسی دنبال میکرد و شاید میهمانهای گرامی هم به آن نه اعتراض کردند و نه توجه این موضوع بود که خانم شیری دائما میگفت که "ایران که دغدغه منافع ملی خود را دارد آیا استراتژی درستی اتخاذ کرده است که جنگ خود را به سوریه برده است؟" جالب اینکه این خط استدلال دائم تکرار میشد و میهمانها هیچکدام نگفتند که خانم شیری کجا و کی ایران جنگ به میدان سوریه برده است؟
مگر این جنگ ساخته و پرداخته نیروهای معارض سوری (مانند لوی صافی در موسسه IIIT در آمریکا) و داعش و... که برای تغییر موازنه قوا بعد از "بهار عربی" و "کابوس عبری" ایجاد و سپس عملیاتی شد نبود؟ هیچ بحثی در این مورد رخ نداد ولی بیننده ایرانی پس از این برنامه به این نتیجه میرسید که ایران برای حفظ منافع ملی خود جنگی به این وسعت را در سوریه و خاورمیانه ایجاد کرده است و تمام تلاشش این است که جنگ را در همان میدان نگه دارد!
جالب است وقتی این روایت ترسیم شد خانم شیری در بیبیسی این تحلیل را به میهمانها و بیننده القاء میکرد که پس حالا که «غرب حمله به سوریه را انجام داده است و ایران پاسخ شدیدی نداده است علتش این است که ایران نمیخواهد آمریکا جنگ را به مرزهای ایران بکشاند و یا برجام را نقض کند.»
جالب است که میهمانهای همدل هم این خط القایی را تایید میکردند. به نظر من، کار بیبیسی شاهکاری در حد هملت یا کمدی الهی دانته است که اینگونه نرم افکار عمومی ایران را تحت تاثیر قرار میدهد و حالا شما این بنگاه خبری کلاسیک را با صداوسیما مقایسه کن و آنگاه خواهی دریافت که حداقل پنجاه سال تاخیر استراتژیک در حوزه القای خبری داریم.
سیدجواد میری - فارس